Podle nové studie publikované v časopise Internal Journal of Cancer může vitamin B významně přispět ke snížení rizika vzniku rakoviny tlustého střeva a konečníku (tzv. kolorektálního karcinomu ).
Tyto protektivní účinky má z řady vitamínů B konkrétně kyselina
listová. Ta se někdy označuje též jako vitamin B9 a podle autorů studie
její dostatek snižuje pravděpodobnost vzniku kolorektálního karcinomu o
40%.
Poprvé byla izolována z listů špenátu jako faktor pro růst mikroorganismů. Od
té doby se zjistilo, že je pro člověka například důležitým antianemickým
faktorem (její nedostatek se projevuje v krevním obrazu, anemie se
někdy též nazývá jako chudokrevnost). Dále je známo, že má nezanedbatelný vliv
na dobrý vývoj lidského plodu (konkrétně snižuje riziko vzniku
defektů neurální trubice).
Zmíněné výsledky o snížení rizika vzniku kolorektálního karcinomu byly
zjištěny jako vedlejší výstup sledování mnoha tisíců žen zařazených do Kanadské
národní studie screeningu karcinomu prsu. Nejspíš se dá daný jev vysvětlit tím,
že kyselina listová má klíčový význam pro správnou metylaci DNA, její
syntézu a opravné pochody.
Kyselina listová by měla potom mít (z pohledu pravděpodobnosti vzniku
kolorektálního karcinomu) zásadní vliv zejména na jedince, kteří mají
málo methioninu a vysokou spotřebu alkoholu.